Dans, içinde farklı disiplinleri barındıran bir sanat kolu. Bale dansçıları sahneye hazırlanırken hareketlerin dizilimini anlatan koreografiyi kolayca öğrenebilmek, kas ve eklemlerini dinç tutabilmek için her gün egzersiz yapmak zorunda. Bale egzersizi genelde sabahları klasik müzik eşliğinde yapılır ve 1,5 saat sürer. Egzersiz barda (à la barre) tek elle tutunarak başlar. Sağ ve sol bacağın ayrı ayrı çalıştırıldığı, tek ayakta dengeyi bulmayı sağlayan yarım saatlik ısınmanın ardından salonun ortasına geçilerek (au milieu) yine kısaca denge, dönüş ve zıplama olarak adlandırabileceğimiz kombinasyonlu hareket koreografileriyle egzersiz son bulur.
Bale tekniğinin en çarpıcı yönü, yapılan tüm hareketlerde bacakların kalça ekleminden 180 derecelik dışa rotasyondaki halinde korunmasıdır. Yavaş yapılan adage (adaj) hareketlerinde, dönüşlerde ve tüm zıplamalarda da bu böyledir. Sebebi ise balenin doğduğu Fransa’da, o dönem yapılan koreografilerde ayak hareketlerinin yoğunluğu ve sahnedeki dansçılara bakıldığında ayaklarının en rahat ayak uçları dışa doğru bakarken ayırt edilebilmesi!
Hizalanma
Bu özel çalışma şekli, eklemlerde tek taraflı bir yıpranmaya sebep olurken gövdenin genel ideal hizalanmasından ödün vermesine (kompansasyonlara) yol açar. Dolayısıyla bir dansçıyla çalışırken tek taraflı ve aynı yönde hareketlilikten oluşabilecek aşırı yüklenmelere karşı alt ekstremitede ideal hizalanmayı da hatırlatacak çalışmalar yapılması son derece önemlidir.
Mobilite
Bir dansçı için eklem mobilitesi ve kas esnekliği, ekstremiteleri en büyük hareket açıklıklarında kullanabilmek adına çok önemlidir. Bale denince aklımıza gelen o havada 180 derece açılan bacakları o seviyelere getirebilmek, uzun yıllar süren disiplinli ve bilinçli çalışmayı gerektirir. Ayrıca dans ederken omurganın da farklı yönlere bükülebilmesi gereklidir. Her eklemin kendi üstüne düşen görevi yerine getirmesi önemlidir. Aksi bir durum, yine sakatlanma ve kompansasyonlara yol açar. Pilates tekniği, eşsiz ekipmanları ve mat egzersizleriyle mobilite konusunda çok yönlü bir çalışma ortamı sağlar.
Dinamik stabilite
Dans etmeyi “ağırlık merkezini bir bacaktan diğerine aktarmak” olarak basitçe tanımlayabiliriz. Bu aynı zamanda hareket etmenin de temelinde yatan ana unsurdur. Bu da vücut ve ağırlık merkezinin sağlıklı ve nötral bölge olarak adlandırabileceğimiz tarafsız bir bölgede dengede kalmasını gerektirir. Bunun dışına her çıkışında sakatlanma riski mevcuttur. Dinamik stabiliteyi destekleyecek basit egzersizler verilebileceği gibi dans koreografilerini anımsatan karmaşıklıktaki hareket silsileleri de maharetli bir dansçıyı motive edecektir.
Güç
Düzgün hizalanmış alt ve üst ekstremiteler efektif güç üretimi sağlayarak partner çalışmalarında kolaylık sağlar. Erkek dansçı kadın dansçıyı hava kaldırırken düzgün omurga ve omuz hizalanması sayesinde beklenmeyen durumlara karşı daha hazırlıklı olacaktır. Kadın dansçı ise güçlenmiş kollarıyla partnerine yardımcı olabilecektir.
Kondisyon
Kondisyon arttırıcı egzersizler, dansçının dört perdelik bir performans sergilemesini kolaylaştırırken kas ve nefes açısından yorulma daha geç gerçekleşecektir. Bunlar dayanıklılığı arttırmak amacıyla sıçrama tahtasıyla yapılan egzersizler olabilirken, tempoyu arttırıcı veya daha uzun ve varyasyonlarla dolu koreografiler de içerebilir.
Müzikalite
Egzersizlerin tekrar sayıları genel olarak 4 ile 8 arasında değişir. Yavaş veya tempolu ancak eşit vuruşlara dağılan yapılış tarzı müzikaliteyi desteklerken, bilindik bir bilginin hareketlerin içinde ortaya çıkması da dansçı için bir motivasyon kaynağı oluşturacaktır.
Detay
Nefes, konsantrasyon, kontrol, merkezleme, akıcılık ve kesinlik, temel Pilates prensipleri oldukları kadar bir dansçının hayatı boyunca üzerinde durduğu detaylı hareket öğrenme yöntemleriyle de benzerlik gösterirler. Dikkatin farklı unsurlara eşzamanlı olarak yöneltilmesi, bir dansçının Pilates egzersizlerinden maksimum seviyede fayda ve zevk almasını sağlayacaktır.
Stabilite = mobilite kontrolü
Stabilite denince aklımıza mobiliteyi kontrol edebilme yeteneği gelmelidir. Herhangi bir noktayı sabit tutmayı öğrenebilmek için o noktada öncelikle bir hareket gerçekleşebilmelidir. Bir eklem parçasında stabilizasyon gereksinimi varsa o bölge büyük ihtimalle kendi hareket repertuvarına uymayan bir modelde, pek vazifesi de olmayan bir görev veya yüke maruz kalıyor demektir. Verimsiz ve yıpratıcı hareket modelleri sonucunda oluşacak aşırı yüklenmeler de sakatlanma ve ağrılara neden olabilir. Bir Pilates eğitmeni, bu stratejik hareket kısıtlamalarını ya da aşırılıklarını en baştan fark ederek kişiye uygun çalışma ortamını sağlayabilmelidir.